Przyszłość należy do dochodu pasywnego. Z nieruchomości? Tak, również tych komercyjnych.

30-11-2023

Przyszłość należy do dochodu pasywnego. Z nieruchomości? Tak, również tych komercyjnych.

 

Polacy rozkochali się w inwestycjach w nieruchomości! Jak podaje Forsal: „w I kw. 2023 r. 44 proc. zakupów mieszkaniowych na rynku wtórnym to transakcje inwestycyjne”. Na pytanie o najlepszy sposób lokowania pieniędzy w raporcie Finansowy Klimat Polski ponad połowa badanych odpowiedziała: nieruchomości. Na tym tle stosunkowo rzadko poruszanym tematem jest dochód pasywny z nieruchomości komercyjnych. Głównie dlatego, że biznes lubi ciszę… My dyskretnie uchylamy drzwi do świata inwestycji w prosperujące już firmy.

 

Biznes jako dochód pasywny?

W White Wood nie od dziś zajmujemy się nieruchomościami komercyjnymi. W pewnym sensie wymógł to na nas sam rynek – klienci po prostu pytali, czy „zajmiemy się” ich biznesem, który szuka nowego właściciela. Inni podpytywali, czy nie mamy takich okazji. Dziś z satysfakcją możemy powiedzieć, że jesteśmy jedną z najskuteczniejszych firm pośredniczącą w obrocie nieruchomości komercyjnych w Trójmieście i okolicach.

Skąd pomysł na taki rodzaj inwestycji? Lokata kapitału w już prosperujący biznes oznacza możliwość uzyskania dochodu pasywnego bez nieprzespanych nocy i budowania marki „od zera”, jak w przypadku firmy, która dopiero powstaje. Taka forma zarabiania pieniędzy jest skalowalna – można zacząć od udziałów w małej firmie i rozwijać portfolio potencjalnie w nieskończoność.

Na jakie ROI można liczyć?

Magda Krasnodębska, specjalizująca się w White Wood w obsłudze nieruchomości komercyjnych, wyjaśnia, że za satysfakcjonujący uważa zwrot z inwestycji po 8-11 latach.

Case-study – jedna z najciekawszych transakcji 2023 r.

W tym roku Magda Krasnodębska brała udział w sprzedaży wyjątkowej inwestycji komercyjnej.

Co? Świetnie skomunikowany, samodzielny budynek biurowy w centrum miasta o już wynajętej powierzchni 2,5 tys m2.

 

Główne atuty: budynek skomercjalizowany w 100 proc., z rentownością przekraczającą 8,5 proc. Przy rocznej waloryzacji to pozwala na zwrot z inwestycji w okresie 10 lat.

 

Cena: Cena ofertowa wynosiła 24 mln. zł, transakcja została sfinalizowana niewiele poniżej tej ceny.

 

Większość firm zmienia właściciela off-market

Obecnie w White Wood jest więcej tego typu ofert z Trójmiasta, ale i z innych regionów Polski. Najwięcej – hoteli czy działek deweloperskich, co wynika ze specyfiki  działalności naszej agencji (zwykle właściciele szukają domu czy działki dla siebie lub pod kolejny biznes i przy okazji rozmawiamy o ich wcześniejszej działalności).

Z tego typu ofert warto wymienić np. Historyczne budynki pod apartamenty w  Trójmieście ale i w dalszych regionach Polski. Zabytkowa przestrzeń  i sam profil apartamentów na wynajem krótkoterminowy dają olbrzymie możliwości zysków w krótkiej i dłuższej perspektywie.

Dlaczego tych ofert nie ma na portalach z ogłoszeniami i w innych agencjach? Żaden pracujący biznes nie lubi rozgłosu przy zmianie zarządu – to daje sygnał, że może coś jest nie tak, a naszym celem jest utrzymanie wysokiej wydajności biznesu i przekazanie go w nowe ręce bez niepotrzebnych tąpnięć czy rys na wizerunku. –  wyjaśnia Magda Krasnodębska.

Rzeczywiście – praktyka pokazuje, że ogłoszenie o odsprzedaży firmy w gazecie czy na portalu z ogłoszeniami robi fatalne wrażenie. Jeśli taka oferta pozostaje aktywna przez wiele miesięcy, to dodatkowo odbiorca zaczyna myśleć, że tego biznesu „nikt nie chce kupić”. To zniechęca i klientów, i inwestorów.

Czego szukać w ofercie nieruchomości komercyjnych?

Jest kilka pytań, które warto zadać, rozważając firmę jako potencjalne źródło pasywnego dochodu:

  • Czy konieczna jest modernizacja? – najlepiej, by osiąganie pasywnego dochodu było możliwe bez konieczności ponoszenia nakładów na modernizację czy remont.
  • Co zawiera cena, poza samą „marką”? – dobra oferta to taka, która poza samą firmą daje inwestorowi konkret: działkę czy budynek. To dla niego dodatkowe zabezpieczenie kapitału.
  • Jaka jest przeszłość firmy? – zarówno w zakresie twardych danych biznesowych, jak i subtelnych czynników, jak np. opinie o pensjonacie na Tripadvisor czy w Google.

W White Wood specjalizujemy się właśnie w takich biznesach. Nie pokazujemy samej nieruchomości komercyjnej na sprzedaż, lecz cały pakiet informacji dla potencjalnego inwestora: wyliczenia, umowy, plany czy wydane zgody, aby dać mu maksymalnie pełną wiedzę. Obecnie wśród obsługiwanych przez nas ofert tego typu są m.in. grunty, obiekty hotelowe, sklepy wielkopowierzchniowe czy przedsiębiorstwo surowcowe. Chętnie przedstawimy na życzenie szczegóły dotyczące tych ofert.